Karel Škarka

 

 

 Datum narození: 11. 7. 1977

 Webové stránky: http://www.skarka.estranky.cz/

 V Probuzení jara působí jako dirigent, podílel se na korepeticích a hudebním nastudování.

 

 

Karel vystudoval skladbu a zpěv na konzervatoři v Brně a poté operní zpěv na brněnské JAMU.

Od roku 1997 účinkuje v MdB, je obsazován převážně do muzikálových inscenací, z nichž jmenujme například My Fair Lady (ze Zelňáku), West Side Story, Jesus Christ Superstar, Cikáni jdou do nebe, Oliver!, Markéta Lazarová, Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Peklo, Mozart! či Nahá múza. Velkou a zajímavou hereckou a pěveckou příležitost dostal v muzikálu Evita, kde hraje hlavní mužskou postavu Juana Peróna.

Jeho divadelní působení je rozšířeno i do oblasti operní a operetní, z nichž jmenujme alespoň Mozartovu Figarovu svatbu uvedenou v Městském divadle Karlovy Vary v roce 2004 a Kalmánovu operetu Čardášová princezna uvedenou v Hudebním divadle Karlín v roce 2007. Pro Národní divadlo v Brně nastudoval roli Zvířete v opeře Kráska a zvíře.

Účinkoval v megaprojektu Zdenka Merty a Stanislava Moši nazvaném Bernsteinova Mše, který byl s více jak 300 účinkujícími uváděn na Pražském hradě a v brněnské hale Rondo.

Jako šéf vokálního nastudování stál u zrodu inscenací Čarodějky z Eastwicku, Peklo, Bídníci, Mozart! a koncertní verze Jesus Christ Superstar, uváděných v Městském divadle Brno. Tam se také pracoval na vokálním aranžmá spolu s nastudováním inscenací Jazz Side Story, Balada o lásce nebo Sněhurka a sedm trpaslíků.

Úzce spolupracuje s brněnským G-studiem, kde hudebně nastudoval, přeložil a přebásnil inscenace Jeptišky, Jeptišky II a muzikálové projekty Viva Broadway Night, ve kterých také vystupoval.

Na podzim roku 2002 byla ve Stavovském divadle v Praze poprvé uvedena jeho opera Don Juan v pekle. Je také autorem scénické hudby v inscenacích Centra experimentálního divadla Husa na provázku S nožem na krku, Já, Feuerbach a Modrovous.

Úzce spolupracuje s brněnským jazzovým tělesem Jazz Side Band.

Karel je ženatý, jeho manželkou je brněnská sopranistka Hana Škarková, mají dvouletou dceru Sofii.


Čtyři otázky pro Karla:

1) Znal jsi muzikál Spring Awakening už před uvedením v MDB?

Je prakticky nemožné, abych v době před prvním uvedením na jevišti "Probuzení" neznal notu po notě. Jako dirigent a osoba zodpovědná za hudební nastudování je znalost jakéhokoli díla naprostou podmínkou pro práci s lidmi na jevišti a s orchestrem. Máte-li na mysli znalost tohoto muzikálu už v době daleko před první zahajovací zkouškou, tak se musím přiznat, že jsem jej neznal a věřím, že se ke mně dostal přesně v dobu, kdy jsem toto krásné dílo poznat měl.


2) Která písnička, popřípadě scéna, je Tvoje nejoblíbenější?

 Je to jako s dětmi. Pokud bych jich měl tolik, co písniček v "Prouzení" je jasné, že každé jednotlivé z nich bude jiné a jinak krásné a milovat je budu všechny..
 

3) Obvykle pracuješ s velkým orchestrem. Byla pro Tebe spolupráce s menším tělesem jednodušší nebo naopak složitější?

Po pravdě řečeno při práci s orchestrem jsem si odbyl premiéru a svou další, pro mne vzácnou osobní zkušenost. Všeobecně jsem však "měl na starost" mnohem méně lidí než při nastudování velkých muzikálových děl typu Bídníci nebo Mozart! a za sebe musím říct, že jsem nikdy nepřemýšlel nad tím, zda-li to je jednodušší nebo složitější. Myslím, že když vám ten čas, který všichni společně věnují jedné věci přináší mimo jiné i radost, neexistuje potom nic, o čem byste mohli později říct, že to bylo těžké nebo složité.


4) Co si myslíš, že může muzikál divákům nabídnout? Co bys divákům vzkázal, jak bys je nalákal, aby přišli

Muzikál Probuzení jara může divákům nabídnout pravdu o věcech, které se týkají nás všech a o kterých se většině z nás ještě pořád těžko mluví a to vše způsobem, který hladí po duši. Je to opravdu výjimečné dílo, které stojí za to vidět nejen díky fantastickým výkonům všech zúčastněných, ale i díky neobyčejně citlivému zpracování. Ne náhodou je tento muzikál označován za další mezník na poli hudebního divadla. Vždyť se může pyšnit 11ti nominacemi prestižních cen Tony (muzikálová obdoba filmových Oskarů), z nichž si odnesl hned všech 11 ocenění!!! Divadelními novinami bylo "Probuzení" oceněno jako "hudební inscenace sezony 09/10"! O dalších desítkách cen z celého světa nemluvě. 
Všem bych vzkázal: Přijďte a docela určitě nebudete litovat!